Ashtanga Vinyasa Yoga

"Anyone can practice. Young man can practice. Old man can practice. Very old man can practice. Man who is sick, he can practice. Man who doesn't have strength can practice. Except lazy people; lazy people can't practice Ashtanga yoga."

K. Pattabhi Jois

 

 

 

Czym jest Ashtanga Vinyasa Yoga

Ashtanga zasadniczo jest ścieżką fizycznej i duchowej przemiany oraz personalnego rozwoju opartego na ośmiu krokach Yogi. Jest to żywa tradycja sięgająca czasów Patanjaliego, Sri T. Krishnamacharya, oraz Sri K. Pattabhi Jois.

Ashtanga yoga budzi wewnętrzy ogień oraz siły witalne uśpione w naszym organizmie. Viniasa to oddech zsynchronizowany z ruchem.Praktykowanie Asan w odpowiedniej kolejności prowadzi do wytworzenia nieprzerwanego przepływu energii która podgrzewa nasze ciało. Asany są poukładane w sekwencji nie bez powodu, każda asana przygotowuje nasze ciało do następnej, dlatego tak ważne w ćwiczeniu Ashtangi jest prawidłowa kolejność wykonywanych asan. W ćwiczeniu dążymy do tego aby każda pozycja była STYRAM, SUKAM (stabilna i komfortowa)

Tradycyjnie powinno się praktykować codziennie z wyłączeniem pełni księżyca oraz nowiu.

Osiem stopni yogi:

  • YAMA  – normy społeczne
  • NIYAMA  – samo-dyscyplina
  • ASANA  – praktyka pozycji
  • PRANAYAMA  – przepływ sił witalnych
  • PRATYAHARA  – wyciszenie zmysłów
  • DHARANA   – koncentracja
  • DHANA  – medytacja
  • SAMADI 

Cztery aspekty Ashtangi Yogi:

  • ASANA – praktyka pozycji
  • UJJAYI  – oddech
  • BANDHA – wewnętrzna blokada
  • DRISHTI – punkty skupienia

Rodzaj zajęć:

  • Ashtanga Vinyasa Yoga – styl Mysore.
    Kolebką Ashtangi jest miasto Mysore leżące w południowych Indiach, dlatego tradycyjna metoda praktykowania nazywana jest Mysore style. Metoda ta pozwala każdemu ćwiczącemu podążać za własnym rytmem podczas wykonywania asan, skupić się na tym co w danej chwili potrzebuje jego ciała. Nauczycielowi z drugiej strony pozwala na indywidualny kontakt z każdym ćwiczącym.
  • Ashtanga Vinyasa Yoga – zajęcia prowadzone.
    Na zajęciach ćwiczący koncentrują się na głębokim oddychaniu Ujjayi oraz na poprawnej kolejności Asan. Zajęcia są przewodzone przez nauczyciela który prowadzi uczestników przez wszystkie Asany nadając odpowiednie tempo ćwiczeniom. Wszyscy poruszają się równocześnie, po kilku zajęciach osoby początkujące będą mogły zapamiętać sekwencje oraz wejść głębiej w pozycję.

 

Copyright © 2019 Yoga Tarnów. Wszelkie prawa zastrzeżone